måndag 16 februari 2015

Regeringen tappat greppet om betygsfrågan?

Veckans utspel från vår skolminister gör mig orolig. Vilka andra ”Björklundska” ideer tänker han kompromissa om? Just nu framstår svensk skola som labb där det är fritt fram för experiment med våra barns kunskapsutveckling. Jag ser i skolan varje vår hur de NP tar allt mer kraft av våra elever, många elever är uppjagade och nervös inför dom, att även sätta in betyg från åk 4, skulle var aett hot mot de unga elevernas mentala hälsa. Ett genomtänkt formativt bedömningsarbete under läsåret har bättre effekt för att kunna bedöma elevernas kunskapsutveckling. Läs mer här!

I veckan som gick hade vår avdelning Karlavagnen sin årliga Sikta mot stjärnorna! Här kan man prata om entreprenöriellt förhållningssätt. Att få så många elever att våga stå på scenen med dans, sång och alla möjliga och omöjliga konster grunder sig på ett väl genomtänkt arbete som grunder sig i Bifrost-pedagogikens struktur och upplägg. Eleverna arbetar i temagrupper en dag i veckan och utvecklar där sitt entreprenöriella förhållningssätt i hög grad. Detta, tillsammans med en pesonalgrupp som i allra högsta grad bjuder på sig själv både på sikta och i vardagen gör det till en fest att besöka deras verksamhet.

Den 2 april är det avdelning Tellus tur att genomföra Tellusstjärnorna, vilket kommer förmodligen bjuda på samma modighet, fantasi och show! Ser fram emot det. Samma dag kommer även Vintergatan ha sin show Andersbergstjärnorna! Mycket revligt att bli bjuden på i vår.

I veckan inbjöd vi till årets första stora föräldramöte. Drygt 100-talet föräldrar kom till detta möte som handlade om hur vi har jobbat för att utveckla verksamheten sedan förra våren. Karina, min kollega, presenterade sig, det gjorde också Sofia Nordell Kvarnebrink som är rektor i Solängen rektorsområde. Eftersom våra sexor kommer numera att gå vidare till Solängsskolan, kom Marianne Etholén Axlund, bitr rektor på Solängen 7-9, tillsammans med idrottsläraren Stefan Ädel och berättade om Solängsskolan i allmänhet och om profilklasserna i synnerhet. Vi hade även Maria Berglind-Wallmo från Andersbergs Bibliotek på besök som berättade om Läslust och vikten av att läsa. Från Helges kom Viktoria och berättade om vår Fritidsklubbs verksamhet. Tack alla för att ni kom! 

En av mina stora Twitter-förebilder är Ann-Marie Körling. Hon har en blogg som heter Körlings ord.
Hon har skrivit ett antal böcker och föreläser mycket. Hennes bakgrund är Grundskolelärare, föreläsare, författare, krönikör, skolresenär – hon har besökt skolor i Kina, Nya Zeeland, Amerika, Sydafrika, Ryssland, England, Sverige, Norge, Italien. Hon har arbetat som grundskollärare, pedagogisk sakkunnig, lärarutbildare, coach. Hon har också arbetat åt Skolinspektionen och granskat hur skolor arbetar med texter. För Skolverket skriver hon i Skolverkets blogg För det vidare. Hon har varit med och skrivit kursplanerna i svenska och bidragit till kommentarerna till dessa. Just nu är hon i Seattle! Läs hennes blogg här!

Denna vecka ska jag intervjua personal till vårt tillgänglighetsprojekt. Jag ska träffa ett gäng kring sommarsimskola och jag ska ha en härlig heldag med ledningsgruppen på skolan. Vi börjar också vårens prognosuppföljning. Hur ligger vi till?

Ha en bra vecka! :)

måndag 9 februari 2015

Nationella proven i gång....

I veckan startade även vårens Nationella prov (NP). Nu har vi i princip NP varje vecka fram till maj med enstaka provfria veckor. Det skrivs mycket om NP i media, och läraren Therese Linner ifrågasatte på sin blogg i slutet av januari om det verkligen kan vara rimligt med alla dessa NP? Läs hennes inlägg i debatten här.

I veckan som gick kom tidningen Elevhälsa ut. Jag har skrivit en artikel där med titel Finska stödinsatser för framgångsrikt lärande. Roligt att bli publicerad!

Förra måndagen hade vi APT på skolan och vi hade besök av Barnahus Gävleborg representerad genom polisen Helena Sundberg, och socionom Carina Söderström. Barnahus Gävleborg är den instans som rycker in om vi i skolan anmäler oro för barn som vi tror har blivit misshandlade i hemmet. Mycket givande information för vårt arbete med barnen i skolan.

Jag har precis avslutat drygt 50 lönesamtal. I år har det verkligen varit en krånglig revision med alla särskilda löneutrymmen. Efter jag var med i ett projekt genom rektorsutbildningen med 20 deltagande rektorer från Finland respektive Sverige, var det mycket i det finska systemet som jag tyckte var intressant, däribland deras tarifflönesystem. Förutom att man höjer sin lön successivt, finns det ett särskilt löneutrymme att belöna särskilda insatser. Jag skulle tycke att det kändes bra. Men det är klart roligt också att belöna goda insatser. Lite kluven alltså! Men jag kan säga att jag har haft positiva lönesamtal med mina medarbetare! I detta bakåtsyftande samtal säger jag Tack för bra insats förra året. Nu ska jag boka in medarbetarsamtalen som är framåtsyftande! Och denna gång blir det inte drygt 50, utan det blir ca 16 samtal färre så jag har fått en ny kollega till skolan. Det känns jättebra och spännande! Välkommen Karina!

Att hitta permanent tid för det ständigt pågående Trygghetsarbetet på skolan har varit svårt. Nu har vi bokat in träff i teamet varannan vecka! Inför hösten ska vi försöka schemalägga en tid för oss. Vi behöver samla oss för en lägesrapport, och pusha för arbetet i arbetslagen.

På gång denna vecka:
• Beställa Ipads till vårt projekt i en av våra ettor
• Stort föräldramöte för hela skolan.

söndag 1 februari 2015

Nu har jag landat..

Jag har nu arbetat i 1,5 år på Andersbergsskolan och jag har landat i min roll som bitr rektor på min nya skola. Under dessa 18 månader har jag tillsammans med min personal påbörjat en resa som ska bli spännande att få vara med att fullfölja.

När jag kom till skolan fick jag ett uppdrag att samla skolan till ”en skola”. I skolan fanns två spår, självständiga F-6 spår. Nu finns det fortfarande spår, också självständiga, men vi är på väg att luckra upp och samverka mer över många olika gränser.

Andersbergsskolan är en fantastisk skola men fantastisk personal och härliga elever. Just nu har vi elever med 14 olika språk!

Vad har vi gjort under dessa månader när jag har varit vid rodret?

• Trygghetsarbete med ny reviderad Likabehandlingsplan utifrån Gävlemodellen.
• Skapat en gemsam plattform att stå på genom en gemesanm vision och pedagogisk verksamhetsidé.
• Genomfört en organisationsförändring genom att skapa ett samlat mellanstadium – Vintergatan samt åldershomogena grupper i två F-3 spår, Karla som arbetar Bifrostinspirerat och Tellus som arbetar Montessoriinspirerat.
• Vi har tagit emot ett 60-tal nyanlända elever från främst Somalia och Syrien.
• Startat upp en Språksupport (förberedelseklass).
• Startat upp En läsande klass
• Sökt SIS-medel från SPSM och fått drygt 600 000 kr till ett tillgänglighetsprojekt.
• Jag har skrivit en magisteruppsats med titel Digitala och sociala medier i undervisningen för elevers ökade motivation, delaktighet och måluppfyllelse.
• Jag har fått en kollega, vi kommer att vara 1,5 bitr rektor på skolan.

Ett axplock!
Detta har varit en del av vår vardag!

Hädanefter kommer jag att göra inlägg mer frekvent och berätta hur skolan, personalen och jag utvecklas i det arbetet som är på gång i skolan. Jag kommer att rapportera från det dagliga rektorsarbetet. Vad gör en rektor på en skola hela dagarna egentligen?

På gång kommande vecka: APT, teammöte kring lönerevision, planering med Trygghetsteamet och så en massa möten…

Ny vecka, nya möjligheter! Vi ses!