måndag 16 februari 2015

Regeringen tappat greppet om betygsfrågan?

Veckans utspel från vår skolminister gör mig orolig. Vilka andra ”Björklundska” ideer tänker han kompromissa om? Just nu framstår svensk skola som labb där det är fritt fram för experiment med våra barns kunskapsutveckling. Jag ser i skolan varje vår hur de NP tar allt mer kraft av våra elever, många elever är uppjagade och nervös inför dom, att även sätta in betyg från åk 4, skulle var aett hot mot de unga elevernas mentala hälsa. Ett genomtänkt formativt bedömningsarbete under läsåret har bättre effekt för att kunna bedöma elevernas kunskapsutveckling. Läs mer här!

I veckan som gick hade vår avdelning Karlavagnen sin årliga Sikta mot stjärnorna! Här kan man prata om entreprenöriellt förhållningssätt. Att få så många elever att våga stå på scenen med dans, sång och alla möjliga och omöjliga konster grunder sig på ett väl genomtänkt arbete som grunder sig i Bifrost-pedagogikens struktur och upplägg. Eleverna arbetar i temagrupper en dag i veckan och utvecklar där sitt entreprenöriella förhållningssätt i hög grad. Detta, tillsammans med en pesonalgrupp som i allra högsta grad bjuder på sig själv både på sikta och i vardagen gör det till en fest att besöka deras verksamhet.

Den 2 april är det avdelning Tellus tur att genomföra Tellusstjärnorna, vilket kommer förmodligen bjuda på samma modighet, fantasi och show! Ser fram emot det. Samma dag kommer även Vintergatan ha sin show Andersbergstjärnorna! Mycket revligt att bli bjuden på i vår.

I veckan inbjöd vi till årets första stora föräldramöte. Drygt 100-talet föräldrar kom till detta möte som handlade om hur vi har jobbat för att utveckla verksamheten sedan förra våren. Karina, min kollega, presenterade sig, det gjorde också Sofia Nordell Kvarnebrink som är rektor i Solängen rektorsområde. Eftersom våra sexor kommer numera att gå vidare till Solängsskolan, kom Marianne Etholén Axlund, bitr rektor på Solängen 7-9, tillsammans med idrottsläraren Stefan Ädel och berättade om Solängsskolan i allmänhet och om profilklasserna i synnerhet. Vi hade även Maria Berglind-Wallmo från Andersbergs Bibliotek på besök som berättade om Läslust och vikten av att läsa. Från Helges kom Viktoria och berättade om vår Fritidsklubbs verksamhet. Tack alla för att ni kom! 

En av mina stora Twitter-förebilder är Ann-Marie Körling. Hon har en blogg som heter Körlings ord.
Hon har skrivit ett antal böcker och föreläser mycket. Hennes bakgrund är Grundskolelärare, föreläsare, författare, krönikör, skolresenär – hon har besökt skolor i Kina, Nya Zeeland, Amerika, Sydafrika, Ryssland, England, Sverige, Norge, Italien. Hon har arbetat som grundskollärare, pedagogisk sakkunnig, lärarutbildare, coach. Hon har också arbetat åt Skolinspektionen och granskat hur skolor arbetar med texter. För Skolverket skriver hon i Skolverkets blogg För det vidare. Hon har varit med och skrivit kursplanerna i svenska och bidragit till kommentarerna till dessa. Just nu är hon i Seattle! Läs hennes blogg här!

Denna vecka ska jag intervjua personal till vårt tillgänglighetsprojekt. Jag ska träffa ett gäng kring sommarsimskola och jag ska ha en härlig heldag med ledningsgruppen på skolan. Vi börjar också vårens prognosuppföljning. Hur ligger vi till?

Ha en bra vecka! :)